Ik heb dyscalculie
Faciliteiten bij Koning Willem I College

Als je in het bezit bent van een onderzoek waarin is vastgesteld dat je dyscalculie hebt, dan kun je faciliteiten krijgen. Als je bij het intakegesprek je verklaring of onderzoek hebt ingeleverd, dan ontvang je een brief. Hierin staat dat je standaard extra toetstijd krijgt. Als je meer faciliteiten wilt, dan kun je langskomen op het dyslexie- of dyscalculiespreekuur. Je gaat dan samen met een dyscalculiespecialist bekijken welke faciliteiten jij nodig hebt.

ER-Rekenexamen

Centrale rekenexamens (gelden voor studenten die voor schooljaar 2022-2023 aan hun opleiding begonnen):

Het Centrale rekenexamen is verplicht maar telt niet mee voor diplomering. Er is een aangepaste versie van het centrale rekenexamen beschikbaar, het ER-rekenexamen.

Het ER-rekenexamen heeft geen hoofdreken-opdrachten, je krijgt dan standaard extra tijd en je mag gebruik maken van de standaard rekenkaarten. Voor deelname aan het ER-rekenexamen geldt een inspanningsverplichting, dit houdt in dat je moet deelnemen aan de rekenlessen en bijles moet volgen. Je kunt dit doorgeven aan je rekendocent of mentor/(zorg)coach.

Als je een dyscalculie-verklaring hebt, mag je kiezen. Je kan het ER-rekenexamen maken en je kan ook kiezen voor het reguliere rekenexamen, waarbij 30 minuten extra toets-tijd wordt toegekend. En je kan zowel een standaard rekenkaart als een aanvullende rekenkaart gebruiken.

Instellingsexamens rekenen (gelden voor studenten die in schooljaar 2022-2023 gestart zijn met de opleiding):

Sinds 1 augustus 2022 gaat het rekenexamen in het mbo voor niveau 2, 3 en 4 meetellen voor diplomering. Studenten moeten minimaal een 5 halen op voorwaarde dat ze voor Nederlands en voor Engels (niveau 4) een 6 halen.

Het nieuwe rekenexamen is een instellingsexamen dat uitgaat van inclusie. In het examen is rekening gehouden met zoveel mogelijk ondersteuning van studenten met een functiebeperking (o.a. heel ruime toetstijd, voorleesfunctie, ondertiteling film/audio, gebruik rekenmachine, gebruik koptelefoon, gebruik steunkaarten etc.). Je kan je rekendocent of mentor/(zorg)coach contacten voor vragen.

Tips
  • Bespreek met je mentor/(zorg)coach dat je last hebt van dyscalculie.
  • Maak gebruik van kladpapier. Ook mensen zonder dyscalculie kunnen niet alles uit het hoofd uitrekenen.
  • Schrijf tussenstappen op. Zo weet je precies wat je aan het uitrekenen bent en zo houd je het overzicht over de som.
  • Gebruik een rekenmachine als dit tijdens de les mag. Dit scheelt veel tijd zodat je meer kunt oefenen met verschillende sommen. Doe dit natuurlijk niet als het om een hoofdreken-onderdeel gaat!
  • Maak tekeningen tijdens het uitrekenen van een opgave. Soms is een som of opgave veel duidelijker als je er een tekening van maakt. Dit is vooral zo bij opgaves uit het domein ‘meten en meetkunde’. Bijvoorbeeld bij sommen waarbij je de oppervlakte of inhoud moet berekenen.
  • Blijf oefenen! Ook al volg je de rekenlessen op school, het is belangrijk dat je iedere dag even met het rekenen bezig bent. Door iedere dag even te rekenen, verhoog je sneller je rekenniveau en krijg je meer vertrouwen in het rekenen. Een leuke site hiervoor is bijvoorbeeld BeterRekenen: https://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=2
BannerKW1C

Stel je vraag

via WhatsApp

Via WhatsApp kom je gemakkelijk in contact met een medewerker van het Expertisecentrum.

CheckIt_Chat_groot